De cliëntenraad organiseert familiedag in Emmen
Afgelopen zaterdag 15 juni organiseerde de cliëntenraad van De Trans een familiedag voor ouders, verwanten, mentoren, curatoren en alle overige verwanten van onze cliënten. Het thema was: Mentorschap, curatorschap en bewindvoering: Hoe werkt het?
Vanaf 10 .00 uur ’s morgens was de inloop aan het Leeuwerikenveld in Emmen. Uiteraard met koffie, thee en heerlijke koekjes welke speciaal voor deze dag door onze cliënten waren gebakken. Ook hielpen een aantal cliënten mee met het klaarzetten en de ontvangst.
Cliëntenraad stelt zichzelf voor en gaat in gesprek
De onafhankelijk voorzitter van de cliëntenraad Robert Rem opende het programma met een korte introductie van alle leden van de cliëntenraad. Hierna volgde een boeiende toespraak over medezeggenschap. In het bijzonder over waarom deze dag is georganiseerd binnen De Trans.
Aansluitend gingen aanwezigen onder leiding van leden van de cliëntenraad in groepjes uiteen om samen kennis te maken, van gedachten te wisselen, maar vooral om ervaringen te delen. Een korte samenvatting werd vervolgens met de hele groep gedeeld.
Gastspreker Michiel Vermaak, arts in de gehandicaptenzorg, vertelt over zijn ervaringen
Na een heerlijke lunch nam gastspreker Michiel Vermaak, arts VG (verstandelijke gehandicapten) ons mee in zijn dagelijkse ervaringen. Dit bleek een mooie brug naar het thema van de familiedag. Het onderwerp mentorschap, curatorschap en bewindvoering werd vervolgens uitgebreid in al zijn facetten besproken. Michiel zorgde voor veel interactie met de zaal. Hieruit bleek dat er veel belangstelling was voor het thema en er behoefte was om hierover in gesprek te gaan.
Afsluiten met ijs!
Om 14.15 uur sloot Robert Rem de familiedag officieel af met een korte terugblik. Inmiddels stond buiten voor de deur een echte ijscowagen klaar en werd iedereen getrakteerd op heerlijk schepijs.
Geslaagde dag; cliëntenraad beter bereikbaar
Doel van deze familiedag was het opnieuw zichtbaar maken van de cliëntenraad en hiermee het contact met alle verwanten en mentoren te versterken. In deze opzet zijn wij zeker geslaagd! De reacties waren positief juist ook omdat er voldoende gelegenheid was om je eigen verhaal te vertellen en in gesprek te gaan met de aanwezige cliëntenraad. Zoals een van de ouders vertelde: “Er is nu weer een klankbord, niet alleen zichtbaar maar ook makkelijk te bereiken”!
Contact opnemen met de cliëntenraad?
Wil jij ook jouw verhaal delen als verwant of mentor? Neem dan contact met ons op! Voor elke woning en werk en dagbestedingsplek is een raadslid contactpersoon. Op deze pagina vind je jouw contactpersoon en contactgegevens.
Heb je een algemene vraag voor de cliëntenraad? Mail dan naar clientenraad@detrans.nl.