Overal waar mensen met elkaar omgaan, gaat weleens iets mis. Hoe vervelend wij het ook vinden, het kan ook bij De Trans gebeuren dat er zich een probleem voordoet of dat u een klacht heeft. Wij vinden het belangrijk om uw gevoelens van onvrede, klachten en opmerkingen te horen. Zo kunnen wij leren van uw ervaringen en onze zorg en dienstverlening verbeteren. Hieronder beschrijven wij waar u met uw klacht terecht kunt.
- Wij hebben een schema gemaakt, waarin u snel kunt zien wat te doen bij een klacht. Ook staan in dit schema tips voor het voeren van een gesprek over een klacht.
- In onze klachtenregeling staat uitgebreid beschreven hoe u een klacht kunt indienen en hoe deze dan behandeld wordt.
Direct bespreken met de betrokkene(n)
Het direct bespreken van uw gevoelens van ontevredenheid met de betrokkene(n) is de beste en kortste weg. U geeft de ander dan de gelegenheid om samen met u een goede oplossing te vinden.
Onafhankelijke klachtenfunctionaris
Wilt u liever niet zelf in gesprek met de betrokken medewerkers of verliep dit gesprek niet naar uw wens? Dan kunt u contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Hij helpt u om de meest geschikte weg te vinden voor de behandeling van uw klacht. Bovendien kunt u bij de klachtenfunctionaris terecht voor een onpartijdige bemiddeling. Ook als een cliënt het moeilijk vindt om over zijn klacht met medewerkers te spreken, kan hij de klachtenfunctionaris vragen hem daarbij te helpen. De klachtenfunctionaris helpt hem dan om zijn klacht te verwoorden en naar voren te brengen. Wanneer nodig bemiddelt hij tussen de cliënt en de betrokken medewerkers.
Contactgegevens klachtenfunctionaris
Willeke Dijkstra, 06 – 2359 5639
Klachtenfunctionaris@detrans.nl
Klachtencommissie
Het kan gebeuren dat de klachtenfunctionaris uw onvrede niet kan wegnemen. U kunt uw klacht dan voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie van De Trans. Deze commissie onderzoekt uw klacht en brengt daarover advies uit aan de directie van De Trans. Waar nodig kan de klachtencommissie een hoorzitting organiseren.
Contactgegevens klachtencommissie
U kunt de klachtencommissie een brief sturen. Het adres is:
De Trans
t.a.v. Klachtencommissie
Postbus 900
7940 KE Meppel
Geschillencommissie
Als u geen vertrouwen heeft in de behandeling van uw klacht of het niet eens bent met de manier waarop dat gebeurt, kunt u ervoor kiezen om naar de geschillencommissie te gaan. Hieraan zijn kosten verbonden. De geschillencommissie neemt uw klacht alleen in behandeling als u uw klacht eerder al hebt ingediend bij De Trans. Meer informatie is te vinden op: www.degeschillencommissiezorg.nl.